علت نکروز بینی چیست؟

در تعریفی ساده باید گفت که در واقع نکروز بینی به معنی سیاه شدن و همچنین مرگ سلول‌ های بافت بینی می باشد. این عارضه از موارد نادر بعد از جراحی بینی است که در زمان رخداد ، خونرسانی بافت ‌های بینی به جهت آسیب به عروق خونی ، التهاب شدید یا فشار بیش از اندازه در بافت ‌ها ، به طور کامل قطع و یا کاهش می یابد. در ادامه این مقاله از دکتر ربانه رجبی نژاد ، بهترین متخصص و جراح بینی لاهیجان ، به بررسی علل ایجاد ، درمان و پیشگیری این عارضه بر زیبایی و عملکرد بینی می پردازیم.

نکروز بینی

دلایل ایجاد نکروز بینی شامل چه مواردی هستند؟

همان گونه که در ابتدای این مقاله از بهترین جراح بینی لاهیجان ذکر شد ، زمانی که به هر دلیلی خون به بخشی از بافت بدن نرسد ، توانایی دریافت اکسیژن و مواد مغذی بافت از بین می رود و در این صورت فرد دچار نکروز و یا مرگ سلولی می‌ شود. از نشانه ‌های اولیه این عارضه ایجاد نقاط سیاه کوچک در برخی موارد آسیب است که در صورت عدم درمان به موقع ، میزان نکروز بینی افزایش یافته و به استخوان بینی نیز آسیب می ‌زند. در ادامه این مقاله دلایل ایجاد این عارضه به طور گسترده ‌تر بررسی می‌ شود :

بیماری ‌های خود ایمنی : در برخی عارضه ها مانند بیماری‌ های خود ایمنی ، نکروز بینی یکی از علائم بیماری می باشد.

شرایط فیزیکی خاص : شرایطی نظیر ضربه ، سرمازدگی شدید ، تصادف و یا جراحی ‌های تهاجمی می ‌تواند منجر به ایجاد این مشکل شوند.

بیماری ‌های زمینه ‌ای و تکنیک نادرست جراحی : عارضه های زمینه ‌ای در فرد و یا متد نادرست جراح به دلیل بی تجربگی و دستکاری بیش از حد بینی می ‌تواند عامل ایجاد نکروز باشد.

عمل بینی ترمیمی : جراحی‌های ترمیمی بینی نیز می ‌تواند منجر به نکروزبینی در فرد شود. در جراحی‌ های ثانویه ، اسکارهای ناشی از عمل ‌های قبلی ، جریان خون را به بافت‌های اطراف بینی محدود می ‌کنند. علاوه بر این ، بازسازی یا اصلاح بینی می تواند به عروق خونی کوچک و بزرگ در نواحی بینی آسیب برساند و موجب کاهش جریان خون شود.

مصرف داروی راکوتان : این دارو سبب خشکی شدید پوست می ‌شود که بافت‌های بینی را نازک و شکننده می کند و این امر بینی را بیشتر در معرض نکروز قرار دهد. همچنین مصرف این دارو پیش از جراحی ، مانع از تشکیل کلاژن و فرآیندهای طبیعی ترمیم بافت ها می‌ شود که احتمال ایجاد نکروز بینی را بعد از رینوپلاستی دو برابر می‌ کند.

چگونه می توان از ایجاد نکروز بینی پیشگیری کرد ؟

قطع مصرف داروهای خاص : مصرف داروهای رقیق‌ کننده خون مانند آسپرین و وارفارین باید مدتی قبل از جراحی قطع شود.

حداقل دستکاری بافت‌ها : دکتر رجبی نژاد در لاهیجان باید جراحی را با شیوه ‌هایی انجام دهد که حداقل آسیب به عروق خونی را در پی داشته باشد. در نتیجه ، مهارت پزشک در پیشگیری از نکروز بینی بسیار مهم است.

کنترل بیماری‌های زمینه ‌ای : عدم ابتلا به بیماری‌ های خود ایمنی و کنترل بیماری‌ های مزمن مانند دیابت و فشار خون بالا با انجام آزمایشات تجویز شده توسط پزشک ، شانس ایجاد این عارضه را کاهش می ‌دهد.

مراقبت‌های بعد از عمل : رعایت تمامی نکات ، بدون رعایت مراقبت‌های بعد از عمل ‌فایده ای ندارد. فرد باید در تمیز نگه‌ داشتن ناحیه جراحی در پیشگیری از ایجاد عفونت دقت لازم را داشته باشد. استفاده از پانسمان‌ های مناسب که رطوبت را حفظ می ‌کنند نیز مفید است.

آیا نکروز بینی درمان دارد؟

درمان بینی نکروز شده پیچیده بوده و نیازمند اقدامات تخصصی است. هدف از درمان ، بازگرداندن حداکثر عملکرد و ظاهر طبیعی بینی است. با بهره‌ مندی از تخصص بهترین متخصص گوش و حلق و بینی ، به روش‌های متفاوت درمان نکروز بینی می ‌پردازیم :

مراقبت های اولیه و مداخله فوری پزشک

تشخیص به موقع : هر چه نکروز بینی سریع تر توسط بهترین جراح بینی لاهیجان تشخیص داده شود ، شانس موفقیت در درمان بیشتر است ، از این رو در صورت مشاهده علائمی همانند تغییر در رنگ پوست ، درد یا التهاب شدید سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

آنتی‌ بیوتیک‌ها : استفاده از آنتی‌بیوتیک ‌ها در صورت وجود عفونت ، می ‌تواند به کنترل عفونت و جلوگیری از گسترش نکروزبینی کمک وافری کند.

تاثیر دارو درمانی در نکروز بینی

استفاده از داروهای تقویت کننده خون‌ رسانی : این داروها شامل پنتوکسی فیلین و داروهای ضد التهابی هستند که می توانند به کاهش آسیب‌ های نکروز و بهبود جریان خون کمک بسزایی کنند.

درمان‌ تهاجمی نکروز بینی

دبریدمان (برداشتن بافت مرده) : پزشک در برخی موارد برای پیشگیری از گسترش نکروز بینی و ترمیم بافت آن به ناچار به برداشت بافت مرده می پردازد.

پیوند پوست : در مواردی که نواحی بسیاری از پوست بینی از بین رفته رود ، نیاز به پیوند پوست می باشد. در این شرایط بازسازی ظاهر طبیعی بینی کمک بسزایی در ظاهر بینی می ‌کند.

جراحی ترمیمی : در صورت آسیب به ساختار بینی ، به جراحی ترمیمی نیاز است تا عملکرد بینی بازیابی شود. این پروسیجر شامل پیوند غضروف یا استخوان به جهت بازسازی ساختار بینی است.

جستجو کنید

آخرین مقالات