گرافت در جراحی بینی

افراد مختلف هدف‌های گوناگونی از انجام عمل بینی خود دارند. به عنوان مثال بعضی به دنبال کوچک ‌تر کردن ، صاف کردن یا از میان برداشتن قوز بینی خود هستند. ولی این موضوع در اشخاصی که استخوان وغضروف ضعیفی دارند به شکل یک چالش تبدیل شده است. خوشبختانه ، با پیشرفت تکنولوژی و استفاده از گرافت ‌ها این ایراد رفع شده ‌است. در مطالب این مقاله از دکتر ربانه رجبی نژاد ، بهترین جراح بینی لاهیجان ، با ما همراه باشید تا انواع گرافت در جراحی بینی را بررسی کنیم.

 

گرافت در جراحی بینی

 

گرافت بینی چیست؟

پیش از هر چیز باید نگاهی به تعریف گرافت کنیم. در جراحی بینی اغلب تغییرات عمده ای با افزایش و کاهش غضروف بینی اعمال می ‌شود. نقش گرافت در عمل بینی در واقع همان غضروف است که در بعضی از پروسیجر‌ها به جهت اضافه کردن غضروف به بینی ، صورت می گیرد. ترمیم بینی با پیوند گرافت و یا غضروف به بینی در بسیاری از پروسیجرهای بینی انجام می ‌شود. بعضی از اشخاص نیز ممکن است به گرافت نیازی بیشتر و یا کمتر داشته باشند.

مزایای ترمیم بینی با گرافت

در جراحی ‌های بینی ثانویه یا ترمیمی در لاهیجان معمولا از گرافت استفاده می‌ شود که مزایای آن شامل موارد زیر است :

بهبود یافتن ساختار بینی : پیوند غضروف در بینی متقاضیان حمایت ساختاری بیشتری را فراهم می کند که این فرایند به بهبود شکل و عملکرد این عضو کمک وافری می کند.

افزایش حجم : در صورتی که بیمار دارای پل بینی صاف و یا فرورفته ای است ، با استفاده از گرافت در جراحی بینی می توان نیمرخ بینی را بهبود داده و حجیم کرد.

بهبود تقارن : پیوند غضروف را حتی می توان در جهت اصلاح تقارن بینی استفاده کرد که در ظاهر، نتیجه ای متعادل تر و طبیعی تر را خلق می کند.

نتایج طبیعی : پیوند گرافت در جراحی بینی ، نوعی ماده طبیعی است که با بافت اطراف بینی به طور یکپارچه ترکیب شده و نتیجه ای طبیعی را نمایان می کند.

سه منبع تامین گرافت بینی

عمولاً در ترمیم بینی با گرافت توسط بهترین جراح بینی لاهیجان ، از سه ناحیه مختلف بدن می‌ توان غضروف را تامین کرد که در این بخش به توضیح آن ها می پردازیم.

غضروف تیغه بینی : شایع ترین منبع غضروف پیوند بینی ، از سپتوم بینی بیمار که دو سبب جداسازی دو حفره بینی است ، برداشته می شود.

غضروف گوش : اگر غضروف سپتوم بینی کافی نباشد ، جراح از غضروف گوش به عنوان جایگزین گرافت در جراحی بینی استفاده می کند. غضروف گوش از لاله گوش و یا پشت این عضو برداشته می شود.

غضروف دنده : در برخی موارد از غضروف دنده نیز به عنوان پیوند گرافت در جراحی بینی استفاده می شود. این امر معمولاً در مواردی مورد استفاده قرار می گیرد که مقدار بالاتری غضروف نیاز است.

انواع گرافت بینی

حال که با مزایا و منابع تامین کننده گرافت آشنا شده‌اید ، می خواهیم انواع گرافت در رینوپلاستی را برایتان توضیح دهیم که عبارتند از :

اتوگرافت

در صورتی که گرافت از اعضای بدن بیمار گرفته شود ، به آن اتوگرافت می گوییم. اصلی ترین ناحیه برداشت اتوگرافت ، تیغه بینی است. ساير اتو گرافت های جراحی بينی از غضروف گوش و دنده بيمار گرقته می شود كه این منابع ، بهترين منابع غضروف به جهت بازسازی بينی بوده و ميزان عوارض كمی دارند.

هتروگرافت

در صورتی که گرافت از اندام حیوانی همچون گاو گرفته شود ، هتروگرافت نامیده شده ، و در عمل بینی هیچ گونه کاربردی ندارد ، زیرا این گرافت جذب بدن می‌ شود. لازم به ذکراست که غضروف گاوی با احتمال چسبندگی و عفونت همراه است و منسوخ شده است.

زنوگرافت

زنوگرافت نیز در واقع به پروتز و یا مواد مصنوعی به کار رفته در جراحی می گویند. استفاده از زنوگرافت و يا الوگرافت در جراحی بينی ممنوع است زیرا ، به مرور زمان احتمال عوارض و باز پس زدن گرافت در جراحی بینی بالاست.

هوموگرافت

اگر گرافت از بدن شخص دیگری گرفته شود ، به آن هوموگرافت می گوییم که به ندرت استفاده می شود ، زیرا احتمال عدم پذیرش و عفونت از سوی بدن بیمار وجود دارد. همچنین نه تنها با انتقال بيماری هايی همچون هپاتيت و ایدز همراه است ، بلکه جذب بالایی نیز دارد.

چه زمانی به گرافت در جراحی بینی نیاز است؟

ترمیم بینی با گرافت در لاهیجان اغلب طی شرایط مورد استفاده قرار می گیرد که شامل :

اصلاح ناهنجاری ‌های ساختاری : در صورتی که بیمار با بد شکلی ساختاری بینی همانند انحراف سپتوم همراه باشد ، ممکن است برای حمایت و تغییر شکل بینی به پیوند غضروف نیاز داشته باشد.

بهبود ظاهر بینی : برای بهبود تقارن و نیمرخ بینی بیمار نیز می ‌توان از پیوند غضروف بینی استفاده کرد.

رینوپلاستی اصلاحی : در مواردی که جراحی بینی قبلی منجر به رفع غضروف بینی شده است ، برای بازیابی ساختار و عملکرد بینی نیاز به پیوند گرافت در جراحی بینی می باشد.

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

دکتر ربانه رجبی نژاد

متخصص جراحی زیبایی بینی

نظرات

0 0 رای ها
امتیاز برای مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها