مراقبت های بعد از جراحی پولیپ بینی

بهترین روش برای درمان پولیپ بینی ، جراحی می باشد که افراد برای دستیابی به رضایت بخش ترین نتایج از آن می بایست نکات و دستورالعمل هایی تحت عنوان مراقبت های بعد از جراحی پولیپ بینی را رعایت نمایند که در ادامه به تعدادی از مهم ترین آن ها اشاره نموده ایم. این نکات ، نه تنها در مطلوب بودن نتیجه جراحی بینی موثر هستند ، بلکه تاثیر زیادی نیز در هرچه بهتر سپری شدن دوران نقاهت و کاهش احتمال بروز عوارض ناشی از این عمل جراحی دارند. برای اطلاع از موارد مراقبتی مهم ، با ادامه مقاله از دکتر ربانه رجبی نژاد بهترین متخصص گوش ، حلق و بینی در لاهیجان همراه باشید.

.

بلافاصله بعد از عمل و نکات مربوط به مراقبت های بعد از جراحی پولیپ بینی

یک تکه پانسمان گاز ، بعد از جراحی پولیپ بینی در زیر این عضو تنفسی می گذارند تا خون اضافی را جذب کند و جلوی خونریزی بیشتر را بگیرد. البته در چند روز ابتدایی ، شاهد خونریزی هستید و می توانید گاز را هر چند وقت یکبار عوض کنید و بینی خود را تمیز نمایید.

اگر بهترین جراح بینی در لاهیجان بعد از عمل ، از پانسمان برایتان استفاده کرد ، سرخود اقدام به تعویض آن نکنید و اجازه دهید در ویزیت بعدی پزشک این کار را انجام دهد.

درصورت داشتن خونریزی مداوم ، سر خود را کمی بالا بگیرید و آرام نفس بکشید. تا یک هفته دچار گرفتگی بینی هستید و ممکن است طی این مدت کمی احساس فشار در سینوس ها کنید. در صورتیکه با رعایت نکات مربوط به مراقبت های بعد از جراحی پولیپ بینی نتوانستید خونریی را کاهش دهید ، به پزشک مراجعه نمایید. بعد از دو هفته وضعیت تنفسیتان به حالت عادی باز می گردد.

پس از یک روز و مراقبت های بعد از جراحی پولیپ بینی به توصیه جراح خوب در لاهیجان

یک روز بعد از جراحی می توانید از اسپری سالین استفاده کنید. برای این منظور ، روزی دو مرتبه می توانید این کار را بکنید و به این ترتیب ، مخاط و ترشحات بینیتان تخلیه می شود. ضمناً گرفتگی از بین رفته و تنفس راحت می شود. البته این محلول را بهتر است طبق توصیه پزشک خود مصرف کنید.

قاعدتاً مثل هر عمل دیگری ، بعد از این جراحی هم درد خواهید داشت که برای تسکین آن پزشک داروهای مسکن و ضد درد را توصیه می کند. دردی که بعد از انجام جراحی در افراد بروز می کند معمولاً خیلی زیاد است ولی خارج از آستانه تحمل افراد نیست. با این حال بیماران به علت لخته شدن خون در بینی و بروز التهاب در آن احساس ناراحتی خواهند داشت که برای رفع این ناراحتی و تسکین درد ناشی از جراحی با رعایت نکات مربوط به مراقبت های بعد از جراحی پولیپ بینی و استفاده از مسکن هایی که متخصص گوش و حلق و بینی برای شان تجویز می کنند اقدام می نمایند. احساس گرفتگی در بینی و حالت تهوع ، از دیگر عوارض شایع و طبیعی بعد از عمل  است که در بیماران بروز می نماید. بنابراین ، در صورت بروز آن ها نگران نشوید زیرا به مرور زمان از بین رفته و رفع خواهند شد

تا دو هفته بعد از عمل ، از مصرف داروهای ضدالتهابی مثل آسپرین ، ایبوبروفن و غیره خودداری نمایید ، زیرا منجر به تشدید خونریزی می شوند.

نکات و مراقبت های بعد از جراحی پولیپ بینی

• با وجود اینکه این عمل جراحی با انجام فعالیت های روزمره تداخل ندارد ، ولی طبق توصیه بهترین پزشک در لاهیجان ، بهتر است افراد به مدت یک هفته استراحت نمایند.
  • از قرارگیری در مکان های دارای گرد و غبار خودداری نمایید.
  • در صورت اعتیاد به مصرف سیگار و سایر دخانیات لازم است به مدت 2 هفته بعد از جراحی از استعمال این مواد دست بکشید. استعمال سیگار موجب کوچک شدن ریز رگ های بینی می گردد که این امر روند بهبودی را کند می نماید.
  • حتی در صورت عدم استعمال سیگار لازم است تا در معرض دود آن نیز قرار نگیرید.
  • به مدت 2 هفته از استحمام با آب خیلی داغ خودداری کنید.

مراقبت های بعد از جراحی پولیپ بینی

• داروهایی که پزشک در لاهیجان برای تان تجویز نموده است را سروقت مصرف کرده و از مصرف سایر داروها بدون اجازه پزشک خودداری نمایید ؛ زیرا امکان افزایش خونریزی در صورت استفاده از آن ها وجود دارد.
  • به مدت 1 هفته از انداختن سر به سمت پایین ، رانندگی و انجام فعالیت های ورزشی اجتناب کنید.
  • برای تمیز کردن اطراف بینی ، از محلول های مخصوص استفاده نموده و از سرم های مخصوص برای شستشوی لخته های خونی داخل بینی بهره بگیرید ؛ این کار از خشکی داخل بینی و پوسته پوسته شدن آن جلوگیری می کند.

جستجو کنید

آخرین مقالات